onsdag 11 september 2013

Vet vänster hand vad höger gör?

Efter läst igenom Cecilia Widegrens (M) senaste inlägg rörande den fortsatta förstärkningen av vår Försvarsmakt kunde jag tyvärr inte avstå från att skriva ett inlägg kring det hela. I huvudsak försöker jag avstå sådant här och istället fokusera på vårt närområde och dess möjliga implikationer för vår säkerhetspolitiska situation, men som sagt nu gick det inte längre.

Reflektion

I inledningen av artikeln får vi läsa, "Alliansregeringen ökar försvarsbudgeten för 2014. Syftet med höjningen är att öka Sveriges försvarsförmåga." Jaså skall vi öka vår Försvarsförmåga nu helt plötsligt. Har det hänt något i vår omvärld som kräver det? Var det inte frid och fröjd nyss i omvärldsanalysen som Försvarsberedningen redovisade? Är det då en s k långsam ökning av övningsverksamheten från en lågnivå? Att det här ej är en ökning av vår faktiska försvarsförmåga har Wiseman förklarat mycket bra, så jag kommer inte fördjupa mig i det. Och ja jag är kraftigt ironisk och raljant men det är faktiskt det enda sättet att överleva det här, vilket en stor del av Försvarsmaktens egen personal insett också.

Därefter kommer den vanliga floskeln, "Alliansen påbörjade under förra mandatperioden en omfattande och nödvändig reformering av försvaret i syfte att ställa om till ett tillgängligt, användbart och rörligt insatsförsvar. Redan idag har försvaret en bättre förmåga än när alliansregeringen tillträdde 2006 men ytterligare arbete återstår innan den nya organisationen är helt på plats." Inte för att jag är en ivrig påhejare av invasionsförsvarets glada dagar, men jag undrar om den nuvarande regeringens delegation på Försvarsdepartementet hört talas om den s k "riksbataljonen" och vilken insatsberedskap den hade? Likväl så påtalar Försvarsmakten i sin egen redovisning att konsekvenserna av RB5 innebär att förmågan att upprätthålla grundberedskap nedgår, samt att den operativa effekten nedgår. Hur man då kan skriva något sådant när Försvarsmakten öppet har redovisat konsekvenserna över de senaste besparingskraven mot myndigheten övergår mitt förstånd.

Vidare står det i artikeln, "Personalen är Försvarsmaktens viktigaste resurs och de kommande åren ska Försvarsmakten anställa ca 16 000 soldater och sjömän på hel- och deltid." Så bra att man har kommit fram till att personalen är den viktigaste resursen. Tyvärr låter det riktigt ihåligt när man anmodar Försvarsmakten att bespara 500 miljoner i de faktiska lönekostnaderna. Vilket resulterar bedömt i att Försvarsmakten måste avskeda 1000-1200 yrkesofficerare, 500-700 GSS/K samt 550-700 kontinuerligt tjänstgörande civila. Vet ens den vänstra handen vad den högra effektuerar numera? Att man ens kan säga en sådan sak är ett hån i mina ögon mot Försvarsmaktens personal, skärpning!

Avslutningsvis får vi läsa den klämkäcka avslutning som är ett signum i alla Cicilia Widegrens inlägg i Försvarsdebatten, "Alliansregeringen har till skillnad från tidigare regeringar stärkt försvaret. Under Socialdemokraternas år vid makten lades ett 60-tal förband och enheter ner." För det första är det Riksdagen som röstat igenom förbandsnedläggningarna så alla partier i mina ögon är lika delaktiga i att vi står där vi står nu med skägget i brevlådan. För det andra så skulle jag bra gärna vilja se dessa faktiska satsningar som Alliansen har genomfört. Nödvändiga REMO åtgärder för att vi ens säkerhetsmässigt skall få utnyttja materielen är EJ en satsning. En satsning är om vi säger att vi måste ta tag i vår logistik organisation, en satsning är om vi säger att vi måste dimensionera vårt luftförsvar utifrån de faktiska hot som finns m m. För det tredje om man skall ta ansvar för vårt försvar bör man inse Gotlands strategiska värde, man tar inte ansvar för vårt rike genom att glömma bort den delen, dock så verkar ju andra förstått vikten av den ön och övar de facto på den med större numerär än vi gjort sedan bedömt förbandsnedläggningarna 2004 kommande vecka!

Så här skulle jag kunna fortsätta några A4 sidor till, men nu får man faktiskt skärpa sig, ingen går på det här längre, tror man ens själv på vad det är man skriver? Vem försöker man få att tro att allt står rätt till och att vi nu lägger i en högre växel? Inte är det Försvarsmaktens personal, inte är det de seriösa försvarsdebattörerna, definitivt inte vi försvarsbloggare som fått epitetet #svartmålare. Det enda jag kan komma fram till det är att man försöker vinna väljare i nästa års val genom att påskina att man tagit ansvar för Sveriges säkerhet? Samt att man tror sig kunna lyckas med detta genom att den breda allmänheten inte har något intresse av just säkerhets- och försvarspolitik förrän man inser att man behöver nyttja dessa verktyg. Jag hoppas innerligt att Genmj Grundeviks inlägg får ett genomslag för den breda allmänheten så att de förstår situationens allvar.

Have a good one! // Jägarchefen

Källor

Cecilia Widegren 1
Försvarsmakten 1
Corren.se 1

10 kommentarer:

  1. Socialdemokraternas valseger nästa år kommer med största sannolikhet inte påverka FM verksamhet i positiv riktning, däremot kommer den att leda till att statsminister och finansministern lämnar politiken och med dessa följer troligtvis även försvarsministern och Widgren. I min värld spelar det ingen roll längre om alliansen vinner eller förlorar, huvudsaken är att ovan nämnda personers inflytande över landets väl och ve upphör. Angående Widegrens tröttsamma upprepningar av uppenbara lögner, får dessa mig att undra om hon är skolade i Nordkorea.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren ligger redan på Skipper och WW men jag tycker den förtjänar en plats även här. Allt enligt droppen som urholkar stenen!

    Idag beskriver fru Widegren den stora satsningen som moderaterna gör på FM med hjälp av herr Tolgfors spänstiga räknesticka.
    Förutom snömos om "tillägget" och att försvaret skall anställa soldater på deltid så meddelar hon en intressant uppgift.

    "När reformen är klar ska hela insatsorganisationen kunna användas inom några dagar efter beslut om höjd beredskap."

    Hur skall man läsa detta?

    1. De förband som idag har 30,90 dagar eller år i mobtid ingår inte i insatsorganisationen.
    2. De förband som idag har 30, 90 dagar eller år i mobtid skall uppgraderas till omedelbart gripbara i en snar framtid.

    Vid alternativ ett nedgår antalet förband betydligt i vår insatsorganisation.
    Vid alternativ två uppstår ganska betydande kostnader. Jag misstänker att herr finansminister inte är informerad om detta faktum och då faller allt som en kvarnsten.

    För det kan väl inte vara så det blev lite feltänk även i denna meningen och moderaterna egentligen menade något annat?
    Jag kan undra vad det är de försöker säga och till vem de riktar de blå dunsterna?

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  3. En av de tristaste ingredienserna i allt detta trista soppkok är att massmedia nästan mangrant publicerar Widegrens reklamblad utan att på något sätt kommentera sakinnehållet. Exempelvis kunde man publicera en faktaruta efter artikeln. Journalistyrket har försvunnit och ersatts av klipp-och-klistra-journalism.

    SvaraRadera
  4. Och inget går längre att kommentera i media.
    Det är väl för jobbigt att få alla brister utpekade.

    SvaraRadera
  5. Var det inte Lincoln som en gång i tiden sade:
    “You can fool all the people some of the time, you can fool some of the people all the time, but you can't fool all the people all the time.”

    Något nya moderaterna verkar leva efter fullt ut, men bara t.o.m andra satsen. Man är nöjd så och hittills har det gått bra.

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet jägarn och övriga!
    Frågan är vad som hänt med det tidigare så flitiga medarbetarna på SvD? Har alla fått sparken? De har i en veckas tid kört ett gammalt reportage om uttagningen till fallskärmsjägarna på sin mobilsida men inget om de större frågorna som FM's framtid, ekonomi, storlek eller uppgift.
    Det är skandal att faktakollen är obefintlig och trojkans fallsarier få stå oemotsagda!

    SvaraRadera
  7. Skillnaden mellan S och M i försvarspolitiken är att S var ärliga i det de gjorde. Sedan kan man undra vad Moderaterna haft för nytta av de 60-tal förband som lagts ned? De har tydligen inte ens pengar till den lilla spottstyver som finns kvar idag.

    Jag kan föreställa mig en humorsketch inriktad på politisk satir. Där en blåst kändiskvinna försöker förklara för media hur hon satsar pengar på familjens bil, som är så viktig för familjen och barnens säkerhet. Genom att byta olja på verkstad. Detta är en satsning och att det blir så mycket bättre för familjen, att man kan verkligen känna det när man kör. Därtill nyttja en häftig catch phrase för oljefabrikatet, för man vill ju gärna associeras till deras coola reklamfilmer.
    Sedan ha i bakhuvudet att man sålt den exklusiva skinninredningen, fast det syns ju inte bilen har tonade rutor. Samtidigt som kändiskvinnan åmar och har sig över bilens mindre fina sidor (för att dölja dem), såsom backspegeln som nästan sitter fast med hjälp av silvertejp. Kvinnan vinkar glatt för att ge sig av i den överdrivet polerade bilen. Bilen börjar rulla något ryckigt, väl ute på stora vägen baktänder den och släpper hela avgassystemet i backen.

    Jag kan mycket väl tänka mig att folk sväljer det Widegren säger med hull och hår. De vet inte bättre och det är nog Moderaterna mycket medvetna om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan berätta en historia från verkligheten.
      Den handlar om en rektor som skriver till sitt moderatstyrda kommunalfullmäktige.

      "Snälla, sluta att satsa mer på vår skola, vi klarar inte ett år till av satsning."
      Detta var underskrivet av både lärare, elever och rektor.

      Den enorma satsningen bestod det senaste året av 6 miljoner kronor extra till skolan.
      Detta berättade politikerna för alla som ville höra och några till.

      Vad de inte berättade, och anledningen till skrivelsen, var att den sammanlagda summan av höjd hyra och andra avgifter till kommunen blev 8,4 miljoner i extra utgift för skolan.

      Liknande satsningar finns för äldreboende m.m. runt om i landet.

      Teaterdirektören.

      P.S. Jag har berättat detta förut och jag har glömt de exakta siffrorna men skolan gjorde en rejäl förlust på "satsningen".

      P.S. 2 Försvaret är inte ensamt att drabbas av "satsningar".
      Vem känner inte igen en skatt som slopas under buller och bång och i det tysta ersätts av en avgift som motsvarar en dubbel höjning. 25 öre sänkt kommunalskatt och höjning av soptaxan som motsvarar en höjning med 50 öre.
      Jag, och många fler, betalar betydligt mer i fastighetsavgift idag än jag någonsin gjorde när den hette fasighetsskatt.

      Radera
    2. Jag har sett att du kommenterar en hel del teaterdirektören. Är det inte dags för en egen blogg om du inte har en redan?

      Radera
    3. Jag har fått den uppmaningen vid flera tillfällen och jag kan tyvärr svara dej på samma sätt som tidigare.
      Jag har inte den tid som finns för att kunna driva en blogg. Stundtals är jag offline under flera veckor, ibland månader. Detta går inte om man skall kunna driva en blogg seriöst.
      Av samma anledning har jag valt att inte anmäla mig på twitter.
      Under långa perioder är min arbetsplats sådan att när jag har dag så sover Sverige. Det skulle bli lite ensamt på twitter eller så skulle mina inlägg uppfattas som lite åldersstigna.

      Därför kommer jag att även under överskådlig framtid (tre månader) att fortsätta att kommentera när jag har tid och dessemellan vara tyst.
      Spelprogrammet och tillsättningen av aktörer här på teatern är inte klar för våren 2014.
      Vi är flera som har fått fina erbjudanden om att ändra inriktning i våra liv så vi får väl se hur 2014 gestaltar sig på flera olika sätt.

      Teaterdirektören.

      P.S. Tack för att du läser mina alster!

      Radera